5 تا از بهترین مشاغل حوزه تکنولوژی در آینده

دسته بندی: عمومی

2021/12/12


حتی قبل از همه ‌گیری ویروس کرونا، فناوری‌ هایی مانند هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشین، تجزیه و تحلیل داده‌ ها و محاسبات ابری طی سال ‌ها (حتی دهه ‌ها) به سرعت در حال رشد بودند. اما در فاصله کوتاه تنها هفت ماه، در جامعه امروزی در بحبوحه بحران جهانی بهداشت فعلی ضروری شده اند. با چنین نیروی محرکی در پشت این سازگاری ‌های تکنولوژیکی، تقاضا برای مشاغل و افراد دارای مهارت ‌ها و دانشی که نیازهای صنایع و بخش ‌های دگرگون‌ شده دیجیتالی را برآورده می‌کند، به‌طور تصاعدی افزایش یافته است. در واقع، در سال 2018 گزارش شد که بر اساس پورتال مشاغل آنلاین Indeed، تقاضا برای مهارت‌ های هوش مصنوعی از سال 2015 بیش از دو برابر شده است و تعداد آگهی ‌های شغلی 119 درصد افزایش یافته است. اکثر دانشکده های علوم کامپیوتر و ریاضیات کاربردی دانشگاه های مختلف دنیا با طیف وسیعی از برنامه‌ های کارشناسی و کارشناسی ارشد خود که برای حمایت از دانشجویان طراحی شده‌ اند، دانشجویان را برای آینده آماده می‌کند.

بنابراین، اگر می خواهید شغلی در زمینه هوش مصنوعی، علوم داده یا توسعه نرم افزار دنبال کنید، باید به دنبال چه شغلی باشید؟ برای استخدام به چه مهارت هایی نیاز دارید؟ چه نوع حقوقی می توانید انتظار داشته باشید؟ در این مقاله نگاهی به برخی از مشاغل برتر می اندازیم که صنعت فناوری را بازتعریف می کنند.

مهندس یادگیری ماشین (Machine learning engineer)

این شاخه خاص از هوش مصنوعی برای کسانی ایده‌ آل است که به علوم کامپیوتر علاقه دارند و می‌خواهند در یک صنعت پرشور و هیجان ‌انگیز شغلی داشته باشند. مهندسان یادگیری ماشین از داده های بزرگ برای ایجاد الگوریتم های پیچیده استفاده می کنند تا در نهایت یک ماشین (مانند ماشین خودران یا دستیار صوتی دیجیتال) را به منظور انجام و اجرای وظایف همچون انسان برنامه ریزی کنند. پیش‌بینی اقتصادی، تشخیص تصویر و پردازش زبان طبیعی پیاده ‌سازی شده ‌اند تا دستگاه بتواند بدون دخالت انسان یاد بگیرد و پیشرفت کند.

چه مدرکی نیاز دارید؟ داشتن پیشینه دانش در هوش مصنوعی و / یا علوم کامپیوتر با داشتن مدرک کارشناسی ارشد الزامی است. هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در هوش مصنوعی و کارشناسی ارشد در ریاضیات محاسباتی و کاربردی، در اغلب دانشگاه ها، برنامه های درسی پیشگامی را ارائه می دهند که در آن دانش آموزان درک عمیقی از تجسم داده ها، فناوری زبان طبیعی و هوش محاسباتی به منظور تجزیه و تحلیل مسائل و ایجاد راه حل های معنادار ایجاد می کنند.

 

طراح UX (User Experience designer)

طراحانUX  به طراحی «پشت صحنه» توجه دارند تا اطمینان حاصل کنند که نرم افزار، وب سایت یا برنامه ها عادات، انگیزه ها، رفتارها و نیازهای مصرف کنندگان را برآورده می کنند. با توجه به اینکه کسب ‌وکارهای بیشتری برای تبلیغ و فروش محصولات یا خدمات خود به پلتفرم ‌های دیجیتال روی می‌آورند، اطمینان از اینکه سفر و تجربه کاربر به بهترین شکل ممکن باشد، هرگز آنقدر مهم نبوده است.

چه مدرکی نیاز دارید؟ مدرک کارشناسی مرتبط مانند علوم کامپیوتر مورد نیاز است، در حالی که مدرک کارشناسی ارشد نیز مطلوب است. تجربه حرفه ای نیز ضروری است.

 

مهندس رباتیک (Robotics engineer)

همانطور که تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است، مهندسان رباتیک مجبورند به طور مداوم نمونه‌های اولیه، اجزای رباتیک، نرم‌افزار های یکپارچه و ماشین ‌هایی را که برای صنایع تولید، معدن و خدمات خودرو ایجاد می‌کنند، تجزیه و تحلیل، ارزیابی مجدد، پیکربندی، آزمایش و نگهداری کنند. این یک کار بسیار فنی است که نیاز به صبر و تفکر منطقی دارد. در طی چند سال آینده، احتمالاً شاهد تعداد زیادی راه ‌های جدید و نوآورانه خواهیم بود که در آنها فناوری ‌های مدرن به عملکرد جامعه و کسب‌ و کار کمک می‌کنند - به ویژه در مراقبت ‌های بهداشتی.

چه مدرکی نیاز دارید؟ کارشناسی ارشد در رباتیک یا علوم کامپیوتر شما را با مهارت ها، دانش و تجربه لازم برای ورود به حوزه مهندسی رباتیک آماده می کند.

 

دیتا ساینتیست (Data scientist)

مشاغل مرتبط با علم داده که "جذاب ترین شغل های قرن بیست و یکم" نامیده می شوند، مانند سایر مشاغل فناوری مانند مهندسی محاسبات ابری (در ادامه آمده است) یا مهندسی یادگیری ماشین جدید و نوظهور نیستند، اما هنوز هم گوهر پنهانی در هر شرکتی هستند و خواهند بود. کسب و کارها و سازمان ها هر روز داده های بیشتری را جمع آوری و استفاده می کنند، بنابراین تقاضا برای کارشناسان ماهر به شدت افزایش یافته است. با فرصت‌ هایی برای کار در هر بخش و صنعتی، از فناوری اطلاعات گرفته تا سرگرمی، تولید تا مراقبت‌ های بهداشتی، این وظیفه دیتا ساینتیست ها است که داده‌ ها را برای یک سازمان جمع‌آوری، پردازش، تجزیه و تحلیل و ارائه کنند تا بتواند تصمیمات آگاهانه‌ تری بگیرد.

چه مدرکی نیاز دارید؟ برای برجسته شدن در زمینه علم داده، درک صحیح از علم داده و تجزیه و تحلیل حیاتی است. مدرک تحصیلات تکمیلی مرتبط در ریاضیات محاسباتی و کاربردی، علوم داده یا علوم الکترونیکی دانش مبتنی بر داده و مجموعه مهارت‌ های فنی دانشجویان را توسعه می‌دهد.

 

مهندس کلاود (Cloud engineer)

در چند ماه گذشته، محاسبات ابری برای کسانی که به صورت دورکاری کار می کنند، تبدیل به یک امر ضروری شده است. در عین حال، سازمان‌ها دیوانه‌ وار افرادی را با مهارت‌ ها و دانشی که می‌توانند فرآیند ها را انتقال داده، زیرساخت‌های لازم را پیاده ‌سازی کنند و وظایف مربوط به ابر را انجام دهند، استخدام می‌کنند. مهندسان کلاود اغلب تحت نقش‌ های متفاوتی قرار می‌گیرند، از جمله (solutions architects, cloud developers and sysops engineers). در برخی موارد، نقش ها و مسئولیت ها متفاوت است، اما در کل مسئولیت یک مهندس کلاود برنامه ریزی، نظارت و مدیریت سیستم ابری یک سازمان، مانند Google Cloud، Microsoft 365، و Slack است.

چه مدرکی نیاز دارید؟ مانند بسیاری از مشاغل فنی امروزی، مدرک تحصیلات تکمیلی تقریباً همیشه همراه با تجربه حرفه ای مرتبط مورد نیاز است. دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد در رشته علوم کامپیوتر تحصیل می کنند می توانند طیف وسیعی از دروس انتخابی از جمله)، محاسبات با عملکرد بالا و مدیریت داده های علمی، رباتیک، محاسبات تطبیقی ​​و یادگیری ماشین، سیستم های چند عاملی، و تعامل با کامپیوتر انسانی را مطالعه کنند.

 


دیدگاه کاربران