خروج دانشگاه زوریخ از رتبه‌بندی جهانی تایمز

دسته بندی: عمومی

۱۴۰۲/۱۲/۲۵

نویسنده : سینا حجازی


دانشگاه زوریخ تصمیم به خروج از رتبه‌بندی جهانی تایمز گرفته است. این دانشگاه سوئیسی بیانیه‌ای در این مورد صادر کرده که مشروح آن به شرح زیر است:
رتبه‌بندی Times Higher Education نمی‌تواند طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها را منعکس کند.

مزایا و تأثیر رتبه‌بندی‌ها بر جهان آکادمیک مدت‌هاست که مورد بحث است. رتبه‌بندی‌ها به طور کلی بر خروجی‌های قابل اندازه‌گیری تمرکز دارند؛ که می‌تواند عواقب ناخواسته‌ای مانند سوق دادن دانشگاه‌ها به افزایش تعداد مقاله‌های منتشرشده به جای بهبود کیفیت محتوای آن‌ها به دنبال داشته باشد. با وجود این که رتبه‌بندی‌ها ادعا می‌کنند که به طور جامع دستاوردهای متنوع دانشگاه‌ها در آموزش و تحقیق را اندازه‌گیری می‌کنند؛ اما عملا نمی‌توانند این کار را انجام دهند؛ زیرا شاخص‌ها را به یک امتیاز تقلیل داده و بر معیارهای کمی تمرکز می‌کنند.

به دلیل چنین رویکردهای متضادی، دانشگاه زوریخ تصمیم گرفته دیگر داده‌های خود را برای رتبه‌بندی THE ارائه ندهد.

دانشگاه زوریخ سال‌ها در سطح ملی و بین‌المللی برای فرهنگ آزاد در جهان آکادمیک کوشیده است. علم آزاد بر تبادل آزاد، شفافیت و قابلیت تکرار پژوهش و ترویج تحقیقات باکیفیت، کارآمد و تأثیرگذار تأکید دارد. علاوه بر این، دانشگاه زوریخ امضاکننده توافق‌نامه بین‌المللی درباره اصلاح ارزیابی تحقیقاتی است که توسط Science Europe، انجمن دانشگاه‌های اروپا و سایر سازمان‌ها هماهنگ شده و در آن بر کیفیت به جای کمیت تأکید شده است. هیئت رئیسه دانشگاه زوریخ معتقد است که کیفیت علمی باید فاکتور تعیین‌کننده در تمام تصمیمات سیاست تحقیقاتی باشد.

 

نویسنده : سینا حجازی

منبع : https://www.news.uzh.ch/en/articles/news/2024/rankings.html

دیدگاه کاربران