نکات مهم اپلای برای دکترا

دسته بندی: لم اپلای

2021/09/07


نکات مفیدی که قبل از اپلای برای دکتری باید درنظر بگیرید

  1. قبل از اپلای، سعی کنید با تماس برقرار کردن با دانشجویان فعلی یا قبلی دکتری دانشگاه هایی که قصد دارید برای آنها اپلای کنید، همه اطلاعات مورد نیاز یا علاقه خود را بیابید. سوال از افراد در مورد تجربیات آنها در مورد فرآیند اپلای می تواند بسیار مفید باشد و شما حتی می توانید در مورد اساتیدی که ممکن است به تحقیقات شما علاقه مند باشند، اطلاعات کسب کنید.
  2. فیلد تحقیقاتی خود را انتخاب کنید، اطمینان حاصل کنید که چند هفته را صرف مشخص کردن دقیق فیلد تحقیقاتی (ریسرچ اینترست) مورد نظر خود می کنید. اطمینان حاصل کنید که نه تنها نظریه یک موضوع خاص را جالب می دانید، بلکه جنبه های عملی تحقیق در مورد آن را نیز در نظر بگیرید. اگر دانشجوی علوم یا مهندسی هستید، به این فکر کنید که آیا ترجیح می دهید در آزمایشگاه و کارگاه دست خود را کثیف کنید یا روی اصول نظری و مفهومی کار کنید. و ترجیح می دهید در محوطه دانشگاه بمانید یا می خواهید زمان بیشتری را صرف کارهای میدانی کنید؟ اگر اهل هنر، علوم انسانی یا علوم اجتماعی هستید، باید تصمیم بگیرید که چگونه بین نظریه و عمل تعادل ایجاد کنید. آیا می خواهید روی کارهای خلاقانه تر تمرکز کنید؟ آیا ترجیح می دهید مستقیماً با افراد برای بررسی دیدگاه ها و تجربیات آنها ارتباط برقرار کنید یا بر روی سوابق موجود کار کنید؟
  3. درمورد اساتید و سوپروایزر های بالقوه تحقیق کنید. زمان خود را صرف تحقیق درباره آنها کنید. تصمیم گیری در مورد اینکه با چه کسی دکترای خود را انجام دهید می تواند مهمترین تصمیمی باشد که در این مرحله می گیرید. بنابراین مدتی را صرف جستجوی شخص (یا افرادی) کنید که ممکن است بر تحقیقات شما نظارت داشته باشند. آیا آنها یک استاد ثابت برای دانشگاه هستند؟ آیا آنها به تازگی گروه تحقیقاتی خود را راه اندازی کرده اند؟ سابقه انتشارات آنها چگونه است؟ آیا آنها بر تعداد زیادی دانشجوی دکتری دیگر نظارت می کنند یا قرار است شما خود به تنهایی کار کنید؟ آیا می توانید با یکی از شاگردان فعلی یا آینده آنها صحبت کنید؟ آیا می توانید با خود سرپرست صحبت کنید و از قبل درباره پروژه خود بحث کنید؟ اگر از پروژه ای خاص استفاده می کنید (همانطور که در موضوعات علوم و مهندسی رایج است)، تحقیق در مورد اساتید سوپروایزر می تواند آسان باشد. اما دانشجویان هنر و علوم انسانی هنوز می توانند از سرپرستان بالقوه در دانشگاه انتخابی خود تحقیق کنند و شاید برای بحث در مورد ایده ها با آنها تماس بگیرند. در حقیقت، این امر می تواند برای این نوع پروژه ها اهمیت بیشتری داشته باشد. منابع خوبی که می تواند بینش بیشتری را برای شما به ارمغان آورد، انتشارات مکتوب این اساتید است، زیرا این مقالات می توانند به شما در مورد میزان کارآیی گروه تحقیقاتی کمک کند و همچنین می توانید بفهمید که آیا این استادان دانشجو می پذیرند یا خیر.
  4. منظم باشید و برای هر دانشگاهی که متقاضی هستید یک چک لیست جداگانه داشته باشید. به این ترتیب ، می توانید به یاد داشته باشید که چه زمانی باید درخواست خود را برای هر دانشگاه ارسال کنید و به یاد داشته باشید که ریسرچ پروپوزال و personal statement برای هر دانشگاه را بصوت خاص بنویسید.

 

مراحل اپلای برای مقطع دکتری

اگر در پروسه اپلای هستید، حتما وبسایت دانشگاه ها و پروگرم مورد نظر خود را بررسی کنید، همه اطلاعات مربوط به روند اپلای و اپلیکیشن در وبسایت دانشگاه ها ارائه شده است:

  • واجد شرایط بودن برای اپلای
  • آخرین مهلت ارسال اپلیکیشن ها
  • شرایط ورود (شامل اثبات مهارت زبان خارجی، بیشتر اوقات انگلیسی است)
  • مدارک + اپلیکیشن فرم

 

همیشه ددلاین ارسال اپلیکیشن برای پروگرم دکترای خود را بررسی کنید.

علاوه بر این، ددلاین ارسال اپلیکیشن برای هر پروگرم و موسسات متفاوت است. برخی از موسسات در طول سال اپلیکیشن های پروگرم های دکتری را می پذیرند در حالی که برخی از موسسات دارای دو گروه هستند (برای مثال برخی از موسسات انگلستان): آنهایی که دوره دکتری خود را در سپتامبر/اکتبر شروع می کنند و آنهایی که در ژانویه شروع می کنند. بنابراین، باید دوباره وبسایت پروگرم دکتری را بررسی کنید تا مطمئن شوید ددلاین به پایان نرسیده است. در اکثر دانشگاه ها، برای پروگرم هایی که از 1 اکتبر شروع می شود، دوره اصلی ارسال اپلیکیشن از نوامبر تا مارس است. سایر پروگرم های دکتری در ماه فوریه شروع می شود، در حالی که برای برخی از پروگرم های دکتری، می توانید در هر زمان از سال یک اپلیکیشن به صورت آنلاین ارسال کنید.

 

 

به زندگی غیر دانشگاهی خود نیز فکر کنید

بدیهی است که دکتری زمان ایده آلی برای پیروی از علایق علمی، آشنایی با سایر دانشگاهیان و شروع به فکر کردن در مورد شغل احتمالی در زمینه خود (اگر هدف شما این است) می باشد. اما شما همچنین در طی 3 تا 4 سال دکتری خود کارهای دیگری انجام می دهید که به تحقیقات شما مربوط نمی شود. هنگام تصمیم گیری که بر جنبه های دیگر زندگی شما به عنوان دانشجوی دکتری تأثیر می گذارد، این را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال، برای مهاجرت به شهر جدید برای مقطع دکتری مطمئن شوید که از زندگی در آنجا لذت خواهید برد! و تغییرات اساسی را در زندگی اجتماعی و روال زندگی خود بی اهمیت نگذارید. شما باید در طول دوره دکتری شاد و پایدار باشید. برخی از فداکاری ها قابل درک هستند، اما سازش ها نیز قابل درک هستند.

 

کمی تجسس انجام دهید

شروع دوره دکتری احتمالاً به معنای پذیرش یک محل زندگی جدید و همچنین یک محل کار جدید است. این بدان معناست که شما باید از دانشگاه جدید و شهر اصلی خود به صورت شخصی و حرفه ای لذت ببرید. بهترین راه برای اطمینان از این امر این است که آنها را خودتان بررسی کنید یا از تجربیات سایر دانشجویان استفاده کنید! در صورت امکان، به دانشگاهی که قصد کار با آن را دارید ایمیل بزنید و بپرسید که آیا می توانید از آزمایشگاه یا محل کار آنها به طور غیر رسمی بازدید کنید.

 

از خود بپرسید به چه برنامه ای علاقه دارید

گزینه های دکتری زیادی وجود دارد - و حتی در زمینه های مختلف موضوعات نیز می تواند بسیار متفاوت باشد. یک پروژه هنری یا علوم انسانی می تواند زمان زیادی را صرف انجام کارهای اصلی بایگانی کند، یا بیشتر به ارزیابی مجدد مطالب شناخته شده مربوط می شود. یک پروژه علوم یا مهندسی می تواند بسیار انعطاف پذیر باشد، با آزادی ادامه تحقیقات خاص خود. یا می تواند ساختاربندی بیشتری داشته باشد و نیاز به تکمیل دوره های "چرخشی" خاص در تحقیقات در آزمایشگاه های مختلف (یا قسمت های مختلف یک آزمایشگاه) داشته باشد. برخی از پروژه ها شامل مسئولیت های رسمی تدریس هستند، برخی دیگر با این نوع کارها به عنوان یک فرصت توسعه حرفه ای اختیاری برخورد می کنند. برخی از دانشگاه ها دستورالعمل های خاصی را برای دانشجویان دکتری ، از جمله نحوه کار با سرپرستان و اهداف مورد نیاز برای تعیین آنها، تعیین می کنند. سایر دانشگاه ها انعطاف پذیری بیشتری خواهند داشت. مطمئن شوید که می دانید برای چه چیزی اپلای می کنید!

 

زمان کافی را صرف اپلیکیشن خود کنید!

به نظر می رسد واضح است، اما این احتمالاً مهمترین توصیه ای است که هر کسی می تواند به شما بدهد! اگر به اندازه کافی زود شروع کنید، باید زمان زیادی برای فکر کردن در مورد اپلیکیشن خود و استفاده از تحقیقات و آمادگی های اضافی که انجام می دهید، داشته باشید. آیا برای بازدید از دانشگاه و ملاقات با سرپرست خود وقت گذاشته اید؟ از مثال ها برای توضیح اینکه چرا شما برای بخش و کار آن بسیار مناسب هستید استفاده کنید. آیا به دنبال فرصت های بیشتری برای آماده سازی خود برای تحقیقات دکتری هستید؟ آنها را ذکر کنید. آیا پروژه ها و برنامه های مختلف را با دقت مقایسه کرده اید؟ از نشان دادن اینکه در این فرآیند فکر کرده اید نترسید: تصمیم خود را برای اپلای این دوره دکتری در این دانشگاه توجیه کنید. مهمتر از همه، اطمینان حاصل کنید که زمان زیادی را صرف نوشتن انگیزه نامه و ریسرچ پروپوزال و همچنین به روز رسانی رزومه خود می کنید. و وقتی این کار را انجام دادید، از چند نفر مختلف بخواهید که آنها را بخوانند! تا جایی که می توانید از افرادی که به آنها اعتماد دارید و سعی می کنید آن را در کار خود اعمال کنید فیدبک بگیرید. اطمینان حاصل کنید که افراد مناسبی را به عنوان داور خود انتخاب کرده اید و به آنها اطلاع دهید تا بتوانند چیزی را از قبل آماده کنند. اگر به مصاحبه دکتری دعوت شدید، به سوالاتی که ممکن است از شما پرسیده شود فکر کنید و از تمرین نترسید!

 

پس از اپلای برای پروگرم دکترای موردنظر خود منتظر نتیجه باشید.

پس از اتمام فرایند اپلای و ارسال اپلیکیشن، تنها کاری که باید انجام دهید این است که منتظر بمانید. کمیته پذیرش صلاحیت شما را برای شرکت در یک پروگرم تحقیقاتی ارزیابی می کند و تصمیم می گیرد که آیا پروژه تحقیقاتی پیشنهادی شما می تواند به انجام برسد یا خیر. آنها همچنین تعیین می کنند که آیا یک تیم نظارتی مربوطه که با فیلد تحقیقاتی شما مناسب است در دسترس باشد. هنگامی که کمیته پذیرش درخواست شما را پردازش کرد، دانشگاه ها ایمیلی را برای اطلاع از نتیجه به شما ارسال می کنند.

 


دیدگاه کاربران