مراحل معافیت تحصیلی و گرفتن دانشنامه

دسته بندی: لم اپلای

2020/11/26


گرفتن برگه سبز

قدم اول برای گرفتن معافیت تحصیلی به اینصورت هست که باید به وزارت علوم اطلاع دهید که شما از دانشگاهی در خارج پذیرش گرفته اید و می خواهید در کشور دیگری ادامه تحصیل بدهید. وزارت علوم هم نامه ای برای نظام وظیفه مبنی بر درخواست معاف کردن شما از سربازی می نویسد. برای اینکه بتوانید درخواست نامه معرفی به نظام وظیفه را بدهید، ابتدا باید برگه سبز دریافت کنید. برگه سبز سندی است که نشان می دهد شما مشمول خدمت سربازی هستید. البته اخیرا این قانون عوض شده و دیگر نیازی به گرفتن برگه سبز نیست، اما برای اطمینان بیشتر، روند دریافت این مرحله هم برای شما شرح داده ایم.

 

مدارک موردنیاز برای گرفتن برگه سبز

طبق سایت نظام وظیفه، شما برای گرفتن برگه سبز به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  1. تكميل برگ وضعيت مشمولين، برگه شماره 1.

بعد از پرداخت هزینه ای حدود 800 تومان از طریق این سایت، میتوانید اقدام به گرفتن این برگ کنید. البته از خود پلیس 10+ هم می توانید دریافت کنید.

  1. برگ معاينه اوليه و واكسيناسيون مشمولين، برگه شماره 2.

پس از رفتن به پلیس 10+ و ارائه برگه شماره 1، این برگه را دریافت خواهید کرد و سپس باید توسط پزشک منتخب، معاینه شوید و واکسن (مننژیت و دیفتری کزاز) بزنید. برگه معاینه نزد پزشک می ماند اما برگه واکسیناسیون به شما تحویل داده می شود که بهتر است پیش خودتان نگه دارید.

  1. اصل و تصوير كارت ملي يا كارت موقت ملي مشمول.
  2. اصل و تصوير كليه صفحات شناسنامه عكس دار مشمول.
  3. اصل و تصوير گواهي آخرين مدرك تحصيلي كه توسط مرجع صادركننده يا دفتر ثبت اسناد برابر با اصل شده باشد.

به کپی نیازی نیست، درنهایت به شما برگردانده می شوند.

  1. يك قطعه عكس سياه و سفيد 4*3 تمام رخ مشمول (علاوه بر عكس هاي الصاقي به برگه ها).

عکس داخل خود پلیس 10+ از شما گرفته میشه و اگر از قبل داشته باشید قبول نمی کنند.

مشمولاني كه داراي گواهي كسر خدمت جبهه، جانبازي والدين و بسيج مي باشند، مي بايست گواهي مذكور را با مدارك خود به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پليس10+) ارايه نمايند.

 

پس از تحویل تمامی مدارک به پلیس 10+، با پرداخت مبالغ جزئی در حد 5000 الی 6000 تومان، برگه سبز به شما تحویل داده خواهد شد.

 

گرفتن نامه معرفی به نظام وظیفه

ابتدا باید در وبسایت portal.saorg.ir ثبت نام کنید. در قسمت مدرک تحصیلی، تصویر گواهی موقت را قرار دهید. در قسمت وارد کردن اطلاعات مقاطع تحصیلی، مقطعی که در آن پذیرش گرفته اید را هم وارد کنید.

سپس باید با ورود به سامانه سجاد، یک درخواست معافیت تحصیلی ثبت کنید.

مدارک مورد نیاز درخواست معافیت تحصیلی از سامانه سجاد:

  • نامه پذیرش
  • عکس پاسپورتی
  • کارنامه تافل یا آیلتس یا هر آزمون دیگر زبان
  • برگه سبز
  • گواهی موقت
  • پرداخت 11,500 تومان

 

دو روز پس از ثبت درخواست معافیت تحصیلی در سامانه سجاد باید به سازمان امور دانشجویان مراجعه کنید. پس از دریافت نوبت، وقتی نوبت به شما رسید، از مسئول باجه درخواست نامه معرفی کنید، سپس با دادن کد ملی و بررسی درخواست شما توسط مسئول باجه، باید پرونده را از بایگانی تحویل بگیرید. داخل این پرونده باید کپی تمام مدارک بالا بعلاوه کپی شناسنامه و کارت ملی و یک گواهی مبنی بر معتبر بودن پذیرش در زمان شیوع ویروس کرونا، قرار دهید. این گواهی می تواند یک اسکرین شات از ایمیل دانشگاه یا دانشکده مقصد باشد. این پرونده را باید به مسئول باجه تحویل بدهید تا درخواست و پرونده شما بررسی شود و درصورتی که هیچ مشکلی وجود نداشته باشد و مدارک کامل باشند، نامه به شما داده می شود.

 

تحویل نامه معرفی به سازمان نظام وظیفه

در کل برای انجام کارها در سازمان نظام وظیفه، به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • شناسنامه و کارت ملی به همراه کپی آنها
  • برگه سبز
  • نامه وزارت علوم
  • نامه معرفی
  • دفترچه حساب بانکی (قوامین یا ملی)

 

پس از دریافت نامه معرفی به نظام وظیفه، این نامه را باید به همراه وثیقه به سازمان نظام وظیفه تحویل دهید و معافیت تحصیلی خود را بگیرید. برای گذاشتن وثیقه، مبلغ تعیین شده (22.5 میلیون تومان) را باید در یک حساب به اسم خودتان واریز کنید و سپس به بانک اجازه بدهید تا در صورت صلاحدید سازمان نظام وظیفه، ضبط وثیقه کند. دقت کنید که برای وثیقه فقط باید پول واریز کنید و سازمان نظام وظیفه هیچگونه سند و مدرک دیگری مثل سند زمین، خانه و حتی سفته قبول نمی کند. بهتر است پول از قبل در حساب شما باشد البته در غیر اینصورت می توانید از داخل شعبه بانک همانجا پول را کارت به کارت کنید اما حساب مبدا هم باید به نام خود شما باشد!!!

مراحل تحویل نامه و گذاشتن وثیقه:

  • در سازمان نظام وظیفه هم باید از دستگاه، نوبت بگیرید. وقتی نوبت به شما رسید نامه وزارت علوم و کارت ملی خود را تحویل مسئول باجه بدهید و یک فرم از او دریافت کنید.
  • به باجه مالی بروید و این فرم را به مسئول باجه تحویل دهید. مسئول باجه مالی فرم را امضا می کند و یک نامه درخواست صدور ضمانت بانکی به شما می دهد.
  • سپس باید به بانک مراجعه کنید، در سازمان نظام وظیفه دو شعبه از بانک های قوامین و ملی هست. در بانک فرم های زیادی را باید پر کنید که خود مسئولین بانک شما را راهنمایی خواهند کرد. برای گذاشتن وثیقه باید یک حساب سپرده سرمایه گذاری مدت دار فاخر افتتاح کنید. برای افتتاح این حساب به فتوکپی تمام صفحات شناسنامه و و کارت ملی نیاز هست.
  • در نهایت یک برگ ضمانت نامه تعهد به پرداخت به شما داده می شود.
  • این برگه را به همراه فرم قبلی به باجه مالی نظام وظیفه تحویل دهید. مسئول باجه برگه ضمانت نامه تعهد به پرداخت را از شما گرفته و فرم را امضا می کند و به شما تحویل می دهد.
  • به باجه تحصیلی برگردید و فرم امضا شده را به مسئول باجه بدهید و برگه معافیت تحصیلی خارج از کشور را دریافت کنید.
  • پس از دریافت مهر و امضاهای موردنیاز برای این برگه (از باجه تحصیلی و باجه اعزام)، به دفتر رئیس بروید و مهر و امضای نهایی را بگیرید.

 

تحویل برگه معافیت تحصیلی به سازمان امور دانشجویان

بعد از گرفتن نامه معافیت تحصیلی باید به سازمان امور دانشجویان برگردید و معافیت تحصیلی را در سامانه سجاد آپلود کنید. سپس این برگه را به مسئول باجه بدهید و یک نامه دریافت می کنید که تاییدی بر معافیت تحصیلی شماست و با این تاییدیه دانشگاه می تواند کارهای دانشنامه شما را پیگیری کند و پس از دریافت پول، مدرک را به شما تحویل دهد.

 

درخواست لغو تعهد تحصیل رایگان

برای درخواست لغو تعهد رایگان، باید وارد سامانه سجاد شوید و فرم مربوطه را با وارد کردن واحد های اخذ شده، تکمیل کنید. سپس فرمی را که از سازمان امور دانشجویان گرفته اید را در قسمت سایر مدارک آپلود کنید.

 

مراجعه به دانشگاه

بعد از درخواست لغو تعهد در سامانه سجاد باید به آموزش کل دانشگاه مراجعه کنید یا از طریق سیستم گلستان اقدام کنید (این مرحله به دانشگاه بستگی دارد). از شما گواهی موقت و درصورت داشتن وام دانشجویی، نامه تسویه حساب صندوق رفاه دانشجویی را می گیرند و یک فرم درخواست صدور دانشنامه داده می شود. کد پیگیری درخواست لغو تعهد در سامانه سجاد را به همراه داشته باشید. مسئول آموزش پس از بررسی درخواست شما و تایید آن، هزینه نهایی لغو تعهد را به شما اعلام می کنند. پس از تایید درخواست لغو تعهد شما توسط مسئول، می توانید در سامانه سجاد هزینه دانشنامه را پرداخت کنید. پس از پرداخت هزینه دانشنامه درخواست شما برای تایید به سازمان امور دانشجویان منتقل می شود و بعد از تایید نهایی سازمان امور دانشجویان، که حدودا دو الی سه روز طول می کشد، لینک نامه لغو تعهد در کارتابل وضعیت درخواست شما قرار داده می شود.

بعد از آماده شدن دانشنامه، ممکن است از طرف دانشگاه برای شما ایمیل یا پیامک بیاید، درغیراینصورت به آموزش دانشگاه سر بزنید. دانشنامه شما یک پوشه حاوی یک کارنامه رسمی فارسی، یک کارنامه رسمی انگلیسی و خود دانشنامه هست. البته ممکن است کارنامه های رسمی فارسی و انگلیسی همراه دانشنامه نباشند، بودن این موارد به دانشگاه شما بستگی دارد.


دیدگاه کاربران

میثاق حسین زاده

سلام وقتتون بخیر .من برای دریافت دانشنامه به مشکل خوردم چون سربازی ندارم بهم نمیدن . درصورتی که مقطع بالا تر مشغول تحصیل هستم و طبق قانون باید مدرک مقطع پایین تر رو بهم بدن ولی دانشگاه مخالفت میکنه .بنظرتون باید چیکار کنم بتونم دانشنامه رو بگیرم؟ ممنونم

1400/03/27 13:05 پاسخ

Soroush

سلام، بعد از دریافت معافیت تحصیلی و اعزام به خارج اگر بعد از مدت معلوم به کشور برنگردیم و وثیقه ضبط بشه، ایا برای بازگشت دوباره به کشور مشکل بوجود میاد و هنگام خروج دوباره وثیقه میگیرن یا نه؟

1400/06/13 23:19 پاسخ

اپلای پلاس

بله مشکل پیش میاد

1400/06/24 12:56 پاسخ